Egyre-másra halljuk, hogy iskolai időszak alatt gyakrabban betegszik meg gyermekük: fáj a hasa, fáj a feje, köhög, lázas, rossz a közérzete stb. Esetleg Te is tapasztaltad már?
- De vajon iskolaidőben miért betegednek meg gyakrabban a gyerekek?
- Mihez van ennek köze? Az iskolának, a közösségnek?
- Vajon okozhat-e betegségszerű tüneteket a helytelen tanulás?
Érdemes ezt a dolgot jobban körüljárni. Persze előfordulhat a fentiek közül bármelyik és sok egyéb körülmény is közrejátszhat, de azért fontos, hogy rávilágítsunk egy olyan tényezőre, ami könnyen kezelhető, ha észrevesszük, viszont egyáltalán nem magától értetődő.
1. Nem akar iskolába menni
Sokszor előfordul, hogy a „betegség” vagy rosszullét egyszerűen erre vezethető vissza. Érdemes átgondolni, hogy a gyermek mennyire szokott rosszul lenni hétvégén, szabadnapokon, illetve a nyári szünetben.
Beszélgessünk vele az iskoláról, van-e valami, ami zavarja. Van-e olyan tanár vagy osztálytárs, akivel nehézsége van? Van-e olyan szituáció, amit nem tud kezelni? Van-e esetleg valaki, aki piszkálja, csúfolja, akinek kellemetlen a közelében lenni?
Ha találunk egy ilyen okot, akkor próbáljunk neki segíteni a megoldásban. Nem feltétlen kell megoldani helyette, hanem elsősorban törekedjünk megtanítani arra, hogy ő maga hogyan tud ebben kissé okozóbbá válni. Hagyjuk, hogy kibeszélje magából a problémát, rossz érzését.
Ha feljön egy-egy helyzet, amit nem tud kezelni, segítsünk neki tanácsokkal, akár játszassuk el vele „élőben”, hogy mit mondana, mintha mi magunk lennénk az a másik személy. Ha ezt begyakorolja, az éles helyzetben nyugodtabb és felkészültebb lesz.
Arra figyeljünk, hogy semmiképp ne reagáljunk érzelmi kitöréssel és ne hibáztassuk gyermekünket, akármit is mond el. Igyekezzünk higgadtan, külső nézőpontból segíteni. Ha kell, „számolj el 10-ig”, mielőtt megszólalsz. Nagyobb stabilitást tud nyújtani egy higgadt ember, mint egy érzelmileg feldúlt.
2. Stressz és megfelelési kényszer
Ez némileg összefügg az előző ponttal, de külön megemlítést érdemel. Hajlamosak vagyunk arra szülőként, hogy mi magunk is stresszeljük a gyermeket akarva-akaratlan azzal, hogy magas elvárásokat támasztunk felé, aminek nem biztos, hogy meg tud felelni.
Ügyeljünk arra, hogy ne „nyomjuk” agyon elvárásokkal, figyeljük meg, hogy mi az, amit egyáltalán képes teljesíteni. Egy gyerek alapból nagy nyomást kap tanáraitól az iskolában. Igyekezzünk enyhíteni a rajta lévő nyomást otthon. Ráadásul nézz körül ismerőseid között. Hányról tudod, hogy 5.-es korában töriből hányas dolgozatot írt? Nem szabad túlzott fontossággal kezelni a jegyeket, sokkal inkább gyermeked céljai számítanak. Ezt több cikkünkben, előadásunkban is kifejtjük, itt most erre nincs lehetőség.
Egy átlag magyar iskolás gyereknek igen kemény a beosztása, akár egy felnőtté: utazás, iskola, tanulás, majd házi feladatok. Enyhíthetjük ezt azzal, hogy engedjük, sőt, bátorítjuk, hogy olyan hobbitevékenységeket csináljon, amit szeret, ami feltölti.
3. Utál tanulni
Számos gyermek nem szeret tanulni, mivel egyszerűen nem tudja, hogyan kell. Elvárások vannak, de hogyan nincs. Tény, hogy nagyon sok olyan tananyag van, ami nem éppen hasznos, és az anyag mennyisége is nagy. De ettől függetlenül szükséges, hogy legyen egy olyan módszertan a kezében, egy olyan irányvonal, amit könnyedén tud használni, egyszerűbb vele a tanulás és eredményes. Így a nyomást is könnyebben elviseli.
4. Elméleti oktatás megtapasztalás nélkül
Ez egy érdekes dolog. Ha egy macskáról tanulnak, és a gyerek közelről nem igazán látott, tapintott macskát, a tanár által elmondott szavak nem tudnak valósággá válni. Hiányzik a gyakorlati és fizikai része a tananyagnak. Az, ami megfogható, megszagolható, érzékelhető, megfigyelhető, kézzel fogható.
Elsőre meglepőnek tűnhet, de egy túlságosan elméleti óra is okozhat tényleges testi reakciókat, mint pl. fejfájás, szemfájás, hányinger, szédülés, gyomorproblémák. Talán már velünk is előfordult, hogy egy unalmas, száraz megbeszélés vagy munkahelyi képzés után megfájdult a fejünk. Nos, lehetséges, hogy ez volt az oka.
„Ha egy embernek mindenfélét meg akarna tanítani a traktorokról, de semmiféle traktort nem mutatna neki, vagy nem érzékeltetné vele a traktor tömegét, akkor az végül azt érezné, hogy az arca belapult, fáj a feje, furcsa érzés van a gyomrában. Időről időre szédülést érezne, és gyakran fájna a szeme.
Ez az adat széles körben alkalmazható. Például, ha egy gyerek tanulás közben betegnek éri magát, és ez a tömeghiányra vezethető vissza, akkor erre a gyakorlati ellenszer megadni a tömeget – magát a tárgyat vagy egy észszerű pótlékát –, és a gyerek betegsége hamarosan elmúlhat.”
(L. Ron Hubbard: A tanulás alapvető kézikönyve)
Tehát fizikai dolgot az idézet „tömeg”-nek nevezi.
Meglepőnek tűnhet, de a gyakorlat a fenti idézetet számtalanszor igazolta. Egy szülői tapasztalat:
Egyik alkalommal 4.-es kislányom hasfájással, szédüléssel jött haza az iskolából. Eszembe jutott, hogy hátha csak „tömeg hiánya van”. Kikérdeztem, mikor nem fájt még a hasa, és mi volt az azt következő órán. Kiderült, hogy környezetismeret órán tanultak az ember belső szerveiről. Azóta fáj a hasa. Amikor egy könyvben képeket mutattam neki a tanult szervekről, és magamon is megmutattam mi hol van, és mire valók azok a szervek, láttam, hogy már érdeklődve figyel rám, elmúlt az arcáról a szenvedés. Amikor rákérdeztem, kiderült, hogy a hasfájása is elmúlt közben. 😊 T. Judit szülő
Tanulás közben nem mindig elérhető az igazi dolog, amiről tanulni kell, nem mindig elérhető a tanteremben egy igazi macska, vagy bármi más. Ilyenkor ezt helyettesíthetjük egy kép, egy videó, egy plüssfigura vagy más tárgyak segítségével. Lehet rajzokat is készíteni, vagy gyurmával ábrázolni.
Sajnos, sok tanár szárazon tanít, kevés képpel, kevés videóval, kevés „igazi” tárggyal. A tananyagok sem bővelkednek mindig a képekben, ezért igazán nagy segítség, ha a szülő ilyenkor képben van, és segíteni tud gyermekének.
A tanulástechnikai tanfolyamunkon megtanulhatjátok kiszűrni a helytelen tanulás miatti problémákat, és kezelésüket is.
Nálunk együtt tanulhat a család! Gyertek együtt gyakorlatias tanulástechnikai tanfolyamainkra.
Részletekért kattints a tanfolyamra!
- 10-15 éves korig: Hogyan tanuld meg
- 15 éves kor felett: Tanulási képességek javítása
- Gyermeküket segítő felnőtteknek: Hogyan segítsük gyermekünket a tanulásban?
- Online végezhető: Hogyan tanuld meg – online videótanfolyam
Kérdésed van?
Egyedi megoldásra lenne szükséged? Keresd szakértőnket!
Telekesi Edit
70/627-5516
telekesi.edit@apshun.hu
Szeretettel:
Alkalmazott Oktatástan