Mi történik, ha egy fogalmat nem definiálnak?
A minap egy viszonylag egyszerű matematikai kifejezésre kerestem meghatározást egy cikk írásához. A következő mondattal találkoztam:
„mivel igazából alapfogalom, így nem tartjuk definiálandónak”
Magyarul: mivel ez egy alapvető szakszó a matematika területén, így nem kell meghatározni a jelentését.
Hogy micsoda? Ez hogy lehetséges?
A tanulási akadály ott kezdődik, ahol az alapok nem tiszták
Ezzel több probléma is van:
- Mivel alapvető szakszóról van szó, így erre épül sok más is. Ha már az alapokat sem értjük meg (pontosabban: érthetjük meg), akkor hogyan érthetnénk meg a bonyolultabb részeit ennek a tárgynak? Tapasztalat, hogy ha már az alapokat sem vagyunk képesek megtanulni, onnantól lehetetlenné és kínszenvedéssé válik az összetettebb dolgok elsajátítása.
- Mivel a további anyagok, könyvek is ezeket a szakkifejezéseket használják majd (feltételezve, hogy azokat az olvasók már ismerik), ez problémákat fog okozni a későbbi olvasmányokban, így tanulási akadályok jelennek meg.
- Ha meg nem értett szavakat hagyunk hátra, csökkentjük a tanulási sebességünket, és úgy általában a tanulási kedvünket – mindemellett tényleges fizikai és mentális reakcióink lesznek. Ez egy tanulási akadály. Például a sokunk által megtapasztalt elcsigázottság, fáradtság vagy épp zavarodottság, netán ideges „hisztéria”.
- Ha az alapvető kifejezések jelentésében nem egyezünk meg, akkor az lehetőséget ad a különféle félreértésekre, elferdítésekre – akár szándékosan, akár akaratlanul.
Egy tantárgy vagy egy (jó) tankönyv, tananyag a fokozatosság elve alapján épül fel.
Tanulási akadály = lelassult tanulás
Ez végtelenül egyszerű. Olyan, mint egy ház felépítése: először letesszük az alapokat (jó stabilra ugyebár), majd onnan építkezünk tovább és tovább, mígnem eljutunk az egészen apró, végső simításokhoz, díszítő elemekhez.
Egy jó tananyag először tisztázza és alaposan elmagyarázza az adott téma alapját. Ehhez szakszavakra van szüksége. Minden tárgyban vannak olyan kulcskifejezések, amelyeket jól meg kell értenünk ahhoz, hogy úgy igazán „vérünkké váljon” az adott tárgy, témakör. Hogy tudjunk vele gondolkodni.
Vajon jó rántott húst fog készíteni az a szakács, aki nincs tisztában azzal, hogy mi az a panírozás vagy a liszt? Vajon tudja majd követni a receptet, amely a panír összeállításáról szól?
Rábíznánk egy olyan villanyszerelőre az épülő házunk villamossági rendszerének kialakítását, aki nincs tisztában olyan alapfogalmakkal, mint az áram és a földelés?
A megoldás: érthető tanulási alapok
Ne higgyük el, hogy a fogalmakat nem lehetséges megmagyarázni!
Ez nem igaz! És nem csak meg lehet, hanem meg is KELL!
És mindenekelőtt: értsük meg tanulmányaink alapjait magyarázó szakszavakat!
Az Alkalmazott Oktatástan pedagógusai összeállítottak olyan munkafüzeteket, amelyek a tanulás, a számtan és matematika, illetve a nyelvtan alapfogalmait magyarázzák meg egyszerűen, érthetően, játékos feladatokkal, ezáltal kezelve a tanulási akadályokat.
Több éves tanítási és korrepetitori tapasztalatunk azt mutatja, hogy ahol egy tárgy bonyolulttá válik és ahol a diák egyszerűen képtelen a későbbi anyagok felfogására, annak oka abban keresendő, hogy van egy tanulási akadály, valószínűleg nem értette meg az alapokat és alapfogalmakat. Függetlenül attól, hogy épp általános iskolában vagy a középiskolában küszködik.
A Tudáskulcs munkafüzetek segítenek abban, hogy letisztázza és betegye ezeket az alapokat.
Tudj meg többet a munkafüzetekről»
Kérdésed van?
Egyedi megoldásra lenne szükséged? Keresd szakértőnket!
Telekesi Edit
70/627-5516
telekesi.edit@apshun.hu
Szeretettel:
Alkalmazott Oktatástan