Sok szülőnek okoz most kisebb-nagyobb nehézséget az, hogy otthon tanuljon a gyerekkel. Bár a legtöbbünk már segített neki házi feladatban, egy-két tanulnivalóban, de az nem feltétlenül megy, hogy folyamatosan segítsük és kontrolláljuk a gyermek haladását.
Mivel nagy tapasztalatunk van mind az oktatásban, mind a magántanári gyakorlatban, összeszedtünk számodra néhány kulcsfontosságú dolgot, amire érdemes figyelned, amikor te magad oktatod a gyerkőcöt.
- Semmiképpen sem lássatok úgy neki a tanulásnak, hogy a gyerek vagy te magad éhesek, szomjasak vagy fáradtak vagytok. Az a gyerek, aki éhes (sőt, akár szomjas!) és fáradt, hamarabb lesz hisztis, hamarabb ütköznek ki rajta azok a negatív jelenségek, amelyek a tanulást kísérik. Sőt, a felfogásunk is javul, amikor kipihentek vagyunk.
- Amikor tanultok, akkor ne csináljatok semmi mást. Csak azzal foglalkozzatok. Ez rád szülőre ugyanúgy érvényes. Ne pillants rá néha a telefonodra, ne beszélgess a pároddal, más családtagoddal, ne a főzéssel foglalkozz vagy épp a tévét lesd. Ez azért lényeges, mert megkönnyíti mindkettőtök dolgát. Ráadásul az egyéb elfoglaltságokkal telerakott „tanulás” könnyen el tud húzódni estig, ha sok a tananyag.
- Ne tanuljatok ha lehet napi 3-4 óránál többet, mert nem lesz eredményes. Ha túl sok a lecke, jelezd a tanárnak, hogy figyeljen erre. A napi 3-4 óra eredményes tud lenni akkor, ha az előző pontokat becsülettel betartjátok. Ebben az időben pedig nyilván tartsatok szüneteket.
- Iktassatok be mindennap valamennyi mozgást. Egy gyereknek hatalmas a mozgásigénye. Valójában a felnőtteknek is, csak sok embernél a test annyira elszokott tőle, hogy úgy tűnik, már nem is igényli. Nem lehet naponta 6-8 órákat (vagy még többet) a gép előtt ülni, vagy egyáltalán csak ülni. A sok ülés és kevés mozgás szintén a tanulás minőségére megy.
- Tanulás előtt tűzzetek ki valamilyen célt Ne legyen túl könnyű, de ne legyen irreális sem. És igyekezzetek tartani magatokat hozzá.
- Dicsérd meg és nyugtázd a gyermeked, amikor jól teljesít vagy amikor szorgalmas! Akkor is, ha számodra az nem túl lényeges vagy nem túl nagy előrelépés. Hidd el, a gyerekek nagyon tudnak vágyni az elismerésre, a bátorításra, és a pedagógusok nem feltétlen tesznek erre hangsúlyt, és ez is nagyban segíti a közös munkátokat.
- Az előző pont másik oldala: ne értékeld és ne szidd le, ha nem tud valamit, ha nem sikerült jól megoldania egy feladatot, ha nem értett meg valamit. Ez nagyon vissza tudja vetni a haladásban. Korábban járt nálunk egy olvasási problémás kislány, akinek sikerrel segítettünk. A foglalkozások nagy részében nem az olvasásával kellett foglalkozni, hanem azzal, hogy „lelket öntsünk belé”, és elhitessük vele, hogy nem buta és nincs vele semmi baj.
A fenti pontok inkább az előkészületek, valamint a keretét adják meg az oktatásnak.
Emellett van a szakmai rész, az oktatás szakmai oldala. Amiben ugye a legtöbb szülőnek – hiszen nem pedagógus – nincs tapasztalata.
Ehhez van egy nagyon jó tananyagunk, a Hogyan tanuld meg könyv. Képekkel illusztrálva, egyszerűen megfogalmazva végigvezeti a szülőt és a gyermeket a tanulás alapelvein, akadályain és azok kezelési módjain.
Jó szívvel ajánljuk számodra, hamarosan pedig videós tanfolyam is készül hozzá.
Sikeres együtt tanulást és kellemes órákat kívánunk neked.
Szeretettel,
Alkalmazott Oktatástan