70/627-5516    info@hogyantanuldmeg.hu

Hogyan tanuld meg?

Ki segít gyermekednek a tanulásban?

Otthoni tanulás

Ki segít gyermekednek a tanulásban, ha Te nem teszed ezt meg? Előre elnézést kérek, ez egy komolyabb hangvételű cikk; de ha most nem szembesülsz azzal, hogy mi a helyzet valójában, a következmények még fájdalmasabbak lehetnek.

A helyzet nyomasztónak tűnik

Elég nagy a felfordulás mostanában, még sok felnőtt lába alatt is inog a talaj. Napjainkban „mindenki tudja”, hogy alapjaiban baj van az oktatással. Sok sebből vérzik, mint ahogy az egészségügy. Nincs pénz, nem jók a tankönyvek, kevés a hozzáértő tanár, az igazgató szűk keretek közé van szorítva, képzetlen emberek „gyorstalpalón” lesznek tanársegédek, és hipp-hopp, rövidesen már ők tanítanak, mert kevés az ember. Valójában nekik is segítségre lenne szükségük.

És mindezek tetejébe még rákényszerültünk az online oktatásra is, amire még mindig nincs felkészülve a rendszer, se az iskolák, se a legtöbb szülő. Szakemberek jósolgatnak, hogy az így kiesett idő milyen visszaesést okoz majd.

És mi van a gyerekeinkkel?

Ők talán könnyebben viselik a szituációt, próbálják kihozni belőle amit lehet. Tovább alhatnak, másolhatják a házit és többet tudnak „gépezni”. A tanárok is elnézőbbek. Néhol még a jegyek is javulnak ott, ahol a szülő segít gyermekének a tanulásban.

Az általános iskolákban még legtöbb helyen van tanítás. Igaz, sok helyen kell maszkot viselni, de a gyerekek valahogy ezt sem veszik olyan komolyan. Nem is tűnik olyan vészesnek. A tanárok azért nem ennyire nyugodtak, és ez az iskolai oktatáson is érződik. Eltűntek a közösségi programok, a felszabadult együttlét, aminek nagyon nagy szerepe van (lenne) egy gyermek életében.

Közben továbbra is minden 4. magyar gyermek (25%!!!) funkcionális analfabéta (nem érti azt, amit olvas) és nagyon magas százalékuk valamiféle tanulási problémás „címkével” rendelkezik.

Mit okoz ez a későbbiekben?

A cégvezetők az elmúlt években már eddig is arról panaszkodtak, hogy az iskolából kijött fiatalokkal SOKKAL nehezebben tudnak dolgozni. Nagyon gyenge a gyakorlati érzékük, nem motiváltak, nem látják át az élet összefüggéseit. Természetesen mindig vannak kivételek, de sajnos az általános tendencia erősen hanyatló, és nem látják a kiutat.

Egy kifejezetten megrázó adat. Az egyik ismerős cég több mint 10 éve méri az új jelentkezők IQ-ját és azt találta, hogy az IQ eredmények rohamosan csökkentek az elmúlt évek alatt.

Ha a gyerekek még gyengébb oktatást kapnak, könnyen belátható, hogy még rosszabb lesz a helyzet, amikor majd munkába állnak.

És ki viseli majd a következményeket?

Természetesen elsőként gyermeked!

Nehezebben fog tudni boldogulni egy olyan világban, amire nem képezték ki sem őt, sem a korosztályát.

És gyermeked gyermeke, családja, és az egész társadalom.

Nagy szavak ezek, de mivel szülő vagy, van már mögötted néhány évnyi tapasztalat. Így látod, hogy mindennek van egy folyamata és következménye. Gondold csak végig, hogy az életedben csak Te magad milyen társadalmi és környezeti változásokat éltél meg. Ezek mind emberi tettek eredményei. A változások felgyorsultak, a kezelésükhöz gyorsabb és hatékonyabb tanulási képességre lenne szükség.

De hát ezek a mai gyerekek olyan okosak és ügyesek

Ez igaz! A technikai eszközöket virtuózként kezelik. Meglévő dolgokat remekül és bátran tudnak használni. A virtuális térben egész világokat képesek felépíteni és lerombolni is. Következmények nélkül.

De mi van akkor, ha neki kell majd egy házat felépíteni a valóságban? Ha nincs okostelefonja a tájékozódáshoz? Ha nincs kéznél számológép, amikor vásárol? Ha kétkezi munkával kell a valós világban valamit létrehoznia? Ha nem áll rendelkezésére a virtuális kereső? Vagy, ha egy szakember dolgozik neki, nem tudja felmérni, hogy jó munkát végez, vagy éppen átveri?

Mennyire válik így a külső körülmények kiszolgáltatottjává?

Amíg csak mások által összeállított eszközökkel tud működni, addig az eszközöktől függővé válik az élete. Gondold csak el, ha előre elkészített eszközök nélkül sem esne kétségbe, mert ismerné az alapelveket és összefüggésbe tudná hozni egymással azokat, mennyivel stabilabb lenne bármilyen helyzetben? Mint ahogy Te és a többi szülő, nagyszülő ezt még meg tudtuk tenni. Emlékeztek?

Egy évvel ezelőtt ennek a cikknek talán nem lett volna létjogosultsága. Azt mondta volna mindenki: „Ugyan már, nem is kell nekik ilyeneket tudni, a világ nem afelé halad! Elég, ha jó állást talál.”
Viszont most, 2020-ban azt gondolom, a korábbi „szilárd jövőkép” elkezdett repedezni, és bekúszott a bizonytalanság. Talán ma Te is kicsit másképpen látod ezt.

Mi a baj valójában?

Az igazi baj az, hogy az oktatás és a gyakorlati élet között óriási szakadék keletkezett, és ez egyre csak nő. Ennek egyik oka, hogy az alapoktatásból a régi, de jól működő gyakorlatok kiestek, a magasabb szintű oktatás pedig képtelen igazodni az élet gyors változásához. Figyeld meg ezt Te magad! Nézd meg gyermeked tankönyveit, és vesd össze élettapasztalataiddal.

A hatalmas információtömeg átadását úgy próbálják megoldani, hogy az oktatási anyag mennyisége folyamatosan nő, így a hatalmas mennyiség miatt nem marad idő az egyes részek tényleges megértésre, begyakorlására, így az egész felszínessé válik. Ez nagyon rossz irány! Nézzük csak meg az eredményeket. Nagyanyám 6 elemivel gyorsabban, magabiztosabban számolt, tájékozódott, olvasott, mint egy mai 18 éves, aki sokkal „többet tanult”.

Jó, de akkor hogyan segíthetek?

A gyors változáshoz illeszkedő oktatást már kitalálták! Ez a 4.0 oktatás (a 4.0 ipari forradalom elnevezése alapján), kifejezetten a gyorsan változó technológia lekövetéséhez. Ez lényegében egy általános alapképzés után a további képzéseket modulárisan oldja meg. Így egy új gép, program stb. kezelését gyorsan és pontosan el lehet sajátítani. De egy művészeti tevékenységet is, szóval bármit.

Ez elméletben szép, viszont ennek van két kőkemény előfeltétele, és éppen ezen csúszik el a mai oktatás is:

  1. Az alapkészségek alapos ismerete begyakorolva: mint olvasás, számolás, összefüggések felismerése, és a környezetben való boldogulás, amibe manapság a számítógép és pl. a bankkártya kezelése is beletartozik.
  2. Következő lépésként nélkülözhetetlen egy hatékony tanulási módszer, amivel az új „modulokat” képes bárki gyorsan és pontosan megtanulni, és a tudását azonnal alkalmazásba tenni.

Ez elméletnek jól hangzik, de mit tehet egy szülő most a gyakorlatban?

Nagyon is sokat! Több mint 20 éve foglalkozunk az oktatással és annak fejlesztésével. Számos esetben megtapasztaltuk – még a 4.0 oktatás hivatalos felbukkanása előtt -, hogy ha az alapokat nem sajátítja el egy gyermek nagyon stabilan, akkor annak később mindenképpen negatív következményei lesznek.

Ennek másik oldala, hogy akárhány éves gyermek került is hozzánk, a felmérés után szinte kivétel nélkül az alapokig kellett vele visszanyúlni.

A jó hír viszont az, hogy a rengeteg tapasztalatunk alapján kialakult, hogy mik azok a fogalmak, amiket ha megértenek, elmélyítenek, akkor megszilárdulnak az alapok. Ezután az aktuális tanulmányaikhoz gyorsan vissza tudnak térni, és magabiztosabban, motiváltabban haladnak tovább.

Ennek a munkának a gyümölcse a Tudáskulcs munkafüzet-sorozat, amit most Te is megszerezhetsz saját gyermekednek. Sok csodát hozott már létre, légy részese ennek a csodának Te is!

Referenciavideóinkban saját szemeddel megnézheted, hogy mire képesek ezek a látszólag „kis egyszerű” füzetecskék. Segíts, hogy segíthessünk gyermeked generációjának motiváltabbá, magabiztosabbá válni!

Használjátok tanuláshoz  INGYENES DIÁKSZÓTÁRUNKAT
hogy érthetőbb legyen a lecke!

Ha úgy érzed, hogy jó lenne az ALAPOKAT MEGERŐSÍTENI,
akkor a Tudáskulcs munkafüzet csomag tökéletes segítséged lesz!

Ha jó volna otthon, de szakértő vezetésével
MEGTANULNI HATÉKONYAN TANULNI!

 

Képesség fejlesztés