Milyen lehet ma iskolásnak lenni? Amikor egy gyermek szenved az iskolában, sok szülő csak legyint: „Én is voltam iskolás, valahogy túléltem!”
Vajon tényleg csak ennyit kell tenni?
Egy ismerősünk – legyen a neve Lilla – részt vett egy felnőttképzésen. Az ő tapasztalatain keresztül most felnőtt szemmel lessünk be az osztálytermekbe, és nézzük meg, hogy napjainkban mit is kell túlélnie gyermekünknek minden nap az iskolapadban.
Felnőttként diákszerepben
Kívülről izgalmas volt megfigyelni, hogy a kiegyensúlyozott, alapvetően higgadt anyuka hogyan változott a tanfolyammal kapcsolatban a reakcióit tekintve újra „igazi” diákká. Az „igazit” idézőjelbe tettem, mert nem így kellene kinézni egy IGAZI diáknak.
De nem szaladok ennyire előre.
Bár Lilla gyermekként jó tanuló volt, később két felsőfokú iskolai végzettséget is szerzett, és még külön tanult a tanulásról is. Ennek ellenére eléggé megviselték a jelenlegi oktatási rendszer kihívásai. Időnként, még a cél iránti elköteleződése is kétségessé vált.
De ha egy okos, stabil alapokkal rendelkező felnőttet ez ennyire megvisel, hogyan élhet meg egy gyermek egy ehhez hasonló helyzetet? Milyen nehézségekkel találja magát szemben? Milyen megoldásai lehetnek az őt érő kihívásokra? Egyáltalán, hogyan tud megbirkózni az iskolás évekkel? Ezt elemezzük cikkünkben a felnőtt képzés tükrében, tarts velünk!
Anya megtapasztalja, hogy most milyen iskolásnak lenni
A kezdés Lillánál felnőtt fejjel is várakozással, izgalmakkal indult. A hétköznapok hozzáigazítása az új helyzethez hozott némi fejtörést, de persze erősen inspiráló volt a vágyott cél, amiért a tanulásba belevágott: egy tudás, képesség megszerzése, amit majd használni tud, így sikeresebb lesz a munkájában.
Itt álljunk is meg egy picit!
Lillának van egy saját célja, önként és dalolva vágott bele a képzésbe, és pontosan tudja, hogy az hogyan lesz jó a számára. Gyermekünknek ez nem választás kérdése. Ha a 6. életévet betölti, KÖTELEZŐ iskolába mennie. Érdemes figyelni erre a pontra, hiszen már ez is problémaforrás lehet az oktatásával kapcsolatban. Amit nem akar valaki, és mégis rá van erőltetve, az természetes, hogy tiltakozást vált ki belőle. Érdemes megvizsgálni, hogy van-e saját célja gyermekednek az iskolával? Ha nincs, segíthetsz találni neki egyet.

Túl sok a tananyag
Hegynyi tananyag súlya nehezedik a diákra
Nagyon konkrétan fejbevágó tapasztalat volt az embertelen mennyiségű tananyag. Egy-egy téma megismerésére annyira kevés volt az idő, hogy már eleve látszott, hogy sajnos itt nem a tényleges tudás átadása a cél. A megadott időkeret az „átrohanásra” volt elég, így nem tudott elmélyülni az anyagban. Arra sem volt idő, hogy az elméletet gyakorlatban kipróbálja, így az nem tudott elmélyülni, tapasztalattá válni. Az „Aha, igen, emlékszem, hogy erről tanultunk, deeeeee, nem is tudom pontosan, hogy mi is volt az.” – gondolattal zárult a legtöbb tárgy.
Vessünk egy pillantást gyermekeink tananyagára is! Náluk vajon mi a helyzet?
Cipelted már kisiskolás hátizsákját? Fizikailag is megterhelő sok kisgyerek számára az iskolai holmi cipelése.
De nézzük a tartalmat is! Találkoztál már gyermeked tankönyveiben számodra is érthetetlen, vagy a témát tekintve oda nem illő tartalmakkal? Esetleg érintetlen oldalakkal, vagy teljesen félretett könyvekkel is? Jobb esetben ilyenkor egy profi tanár a szűk keretei között így próbálja kihozni a legtöbbet; mentesíteni a felesleges mennyiségtől, hogy a minőségre tudjanak koncentrálni.
Lehet, hogy gyermekeink is hasonló cipőben járnak a tananyag mennyiségét tekintve?
Elmélet, elmélet, elmélet… Gyakorlatra és gyakorlásra nincs idő
A tanulásnak több szintje van. Hogyan is képzeljük ezt el?
Ha főzni akarnánk megtanulni, először meg kellene érteni az étel receptjének a szövegét, hogy tudjuk, hogy mit kell beszerezni. Aztán jön a gyakorlat: a valóságban is el kell tudni végezni a megfelelő lépéseket. És ha igazán profi módon szeretnénk főzni, akkor az első gyakorlat után sokat kellene gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni…
Minden lépésre szükség van, és a sorrend nem cserélhető fel.
Az említett felnőttképzésben ennek csíráját sem lehetett felfedezni. Az elmélet túl sok volt, és zavaros, nem állt össze egy egésszé. „Természetesen” nem maradt idő gyakorlatban kipróbálni. Pedig egy igazán jó képzésnél elképzelhető, hogy a gyakorlatra több időt kellene szánni, mint az elméletre.
Gyakorlásra nem jutott idő, maximum önálló feladatként van kiadva. De hogyan lehetne gyakorolni valamit, amit még sosem csináltunk? Sehogy.
Sajnos így nem lehet igazi tudást, igazi képességet szerezni. Az ilyenkor sokszor használt mentsvár, a magolás pedig még nagyobb károkat okoz. Amikor egy gyermek magol, sajnos még a tanulás első szintjét sem éri el. Erre nem fog tudni építkezni, mentálisan megterhelő, de a legnagyobb károkozása az, hogy a gyermeket leszoktatja a megértés igényéről.
Nálatok mi a helyzet a fentiek tekintetében?
Idegen szavak, szakszavak
Úgy tűnik, némely könyv szerzői, ill. egyes előadók a kezdő diákokat eleve diplomás kollégáknak nézik. Előszeretettel dobálóznak szakszavakkal, annak külön magyarázata nélkül. De ha egy, a tanulók számára ismeretlen nyelven magyarázzák el az új leckét, nem kell csodálkozni, ha a diákok nem fogják megérteni.
A gyermekeknél ez még sokkal érzékenyebb téma. Az sem ritka, hogy az egyszerűnek tűnő hétköznapi szavakat sem értik teljesen jól. De ott vannak a mesék, versek, kötelező olvasmányok régies szavai. Ezek is összezavarhatják a megértését. Az ő számukra ugyanolyan kínaiak lehetnek az iskolában használt, a felnőttek számára mindennapos szavak is, mint nekünk egy új szakterület szavai.
Olvass bele gyermeked tankönyveibe, és találomra kérdezz rá néhány benne lévő szóra, hogy vajon érti-e! Ez a szó mit jelent? Ez a másik szó mi jelent?
Például, mit is jelent a „szám” szó? Mi az a „mennyiség”? Mi az „ige”? Miért kell vessző egy mondatban? Mi az, hogy „tört szám”? Stb.

Hiszti, düh és fejfájás
Hiszti, düh, fejfájás és a többiek
Lilla az első napokon éppen úgy reagált az oktatás nyomására, mint a gyerekek: hiszti, düh, fejfájás… stb. Aztán eldöntötte, hogy saját kezébe veszi a képzését. Megvizsgálta, hogy az adott időszakba mi fér bele, mi nem. Eldöntötte, hogy melyik tananyag szükséges valójában a vágyott tudás eléréséhez, és arra fókuszált. A többi tárgya csak a minimum energiát fektette be, annyira, hogy azért átmenjen a vizsgán. Eltervezte, hogy a képzés után otthon újra előveszi azokat a leckéket, amiket fontosnak tart, és a gyakorlatban is kipróbálja. Aztán munka közben meglesz a gyakorlás is
Megszoksz, vagy megszöksz?
Volt olyan, aki feladta.
Volt, aki végigmagolta, aztán elfelejtett mindent. Azaz rengeteg pénzt, időt és energiát pazarolt el feleslegesen.
Volt, aki végig szenvedte, és rémálomként emlékszik vissza azokra az időkre.
Lillának szerencséje volt, mert tudta, hogyan kell tanulni, ezért átlátta a helyzetét, és megvoltak az eszközei ahhoz, hogy a kedvezőtlen körülmények ellenére is a legtöbbet hozza ki saját maga számára.
Gyermekeink nem hagyhatják ott az iskolát akkor sem, ha szenvedéssé válik. Az osztályzatok alól sem tudnak kibújni, a rossz jegyek pedig még inkább kedvüket szeghetik. Nem csoda hát, hogy könnyen betegek, sírósak lesznek, és elmegy a kedvük a tanulástól. A tinik kiborulnak, feszültekké válnak, és ez családi vitákban csúcsosodhat ki. Sokan azt sem tudják, miért kell nekik tanulni, mi hasznuk lesz belőle. Olyan sok az új információ, olyan sietős a tempó, nincs idő kérdezni, gyakorolni, alig van sikerélmény a tudásból. Így túl sok a kudarc.
Ráadásul nagy a tét, mert folyton azt hallja, hogy ezen múlik a jövője…
Hogy tudja mindezt megoldani gyermeked?
És Te mit tehetsz szülőként, ha segíteni akarsz?
Gyors, de tartós segítség gyermekednek
Tudtad, hogy a Tudáskulcs munkafüzeteket használó tanulók kétszer annyit fejlődtek egy tanév alatt, mint azok a társaik, akik nem használták ezeket az anyagokat?
Mi a titok?
A Tudáskulcs munkafüzeteket tapasztalt oktatási szakemberek állították össze, figyelembe véve a mai diákok igényeit és az iskolai követelményeket.
A cél egyszerű volt:
- minden fontos tudás benne legyen,
- semmi felesleges ne terhelje a gyerekeket,
- könnyen érthető, szerethető formában készüljön,
- és tökéletesen illeszkedjen az iskolai tananyag mellé.
Így lett egy olyan fejlesztő eszköz, amellyel a tanulás gyorsabb, hatékonyabb – és még örömtelibb is!
Ha szeretnél gyermekednek gyors, de valóban tartós segítséget adni, ismerd meg a Tudáskulcs fejlesztő munkafüzeteket!
👉 Kattints ide a részletekért!
A gyorssegély után jöhet a hosszú távú megoldás: hatékony tanulási technika
Elgondolkodtál már azon, milyen óriási elvárás nehezedik nap mint nap gyermekedre azzal, hogy azt mondják neki a felnőttek, hogy: Tanulj jól?
Jó jegyeket kell szereznie – miközben senki nem tanította meg neki, hogyan tanuljon igazán hatékonyan.
És ha ő maga szeretne is jól teljesíteni, gyakran kudarcot vall, mert nincs eszköze.
A rossz jegyeket gyakran kíséri megaláztatás, szidás, büntetések és a szégyen. Ez pedig könnyen azt az érzést kelthetik benne:
„Én nem vagyok elég jó.”
Ne várjátok meg a bajt! Szerencsétek van! Te most már gondoskodni tudsz róla, hogy gyermeked hozzájusson a hatékony tanulás módszeréhez!
Tanuljatok meg együtt tanulni!
Ha szeretnétek megismerni egy hatékony tanulási technikát, amivel élmény a tanulás,
és mindezt kényelmesen, az otthonotokból, akkor van egy jó hírünk:
👉 Fedezd fel, hogyan segíthet nektek az online „Hogyan tanuld meg” videós kurzus!
Kattints a részletekért! >>>
👉 Ha inkább személyes közösségi élményt szeretnél, akkor a jelenléti tanfolyamainkat ajánlom, ahol akár te is beülhetsz gyermeked mellé!
További részletek itt! >>>
Családoknak, pedagógusoknak kedvezményt is adunk!
🎁 Ne hagyd, hogy a tanulás unalmas kötelezettség legyen!
Tedd gyermeked számára örömteli felfedezéssé!
Kérdésed van?
Egyedi megoldásra lenne szükséged? Keresd szakértőnket!
Telekesi Edit
70/627-5516
telekesi.edit@apshun.hu
Szeretettel:
Alkalmazott Oktatástan